Wiersz
Cele kształcenia - wymagania ogólne:
I. Elementy wiedzy o wierszu
Uczeń/Słuchacz rozpoznaje poszczególne rodzaje wiersza (wiersz numeryczny we wszystkich odmianach, wiersz biały), zna jednostki miary oraz elementy struktury budujące poszczególne odmiany wiersza.
II. Warsztat
Uczeń/Słuchacz tworzy interpretacje tekstu poetyckiego, korzystając ze znanych środków ekspresji.
Cele kształcenia - wymagania szczegółowe:
I. Elementy wiedzy o wierszu
Uczeń/Słuchacz:
- 1. Rozróżnia i definiuje podstawowe pojęcia związane ze strukturą tekstu poetyckiego (wiersz biały i numeryczny, rodzaje wiersza numerycznego: sylabik, sylabotonik, tonik; średniówka, klauzula, przerzutnia, zestrój akcentowy, jednostki miary poszczególnych rodzajów wiersza, rodzaje stóp itp.)
- 2. Posługuje się słownictwem specjalistycznym.
II. Warsztat
Uczeń/Słuchacz:
- 1. Analizuje strukturę zadanego tekstu.
- 2. Przeprowadza analizę literacką.
- 3. Przeprowadza analizę aktorską tekstu doprowadzając wszystkie intencje postaci do poziomu konkretu.
- 4. Wykorzystuje wszelkie elementy struktury wiersza, tworząc artystyczną interpretację tekstu.
- 5. Wykorzystuje intonacyjne i dynamiczne środki wyrazu artystycznego.
- 6. W tekstach bardziej wieloznacznych sam stwarza odpowiedni kontekst okoliczności założonych, a na ich bazie formułuje dla podmiotu lirycznego zadanie główne, zgodnie z metodą Stanisławskiego.
- 7. Interpretuje tekst w oparciu o zasadę dialogu.
- 8. Opracowuje i przygotowuje 1 tekst poetycki w semestrze.